Wanneer begint u op tijd?

Bij ieder bedrijf zijn verschillende factoren van invloed. En soms staat een klein detail een overname in de weg. Er is dus eigenlijk geen vergelijkingsmateriaal.

De 6 principes van onze geavanceerde matching ontdekken

Ieder bedrijf is uniek. Er is geen vergelijkingsmateriaal

Als u morgen uw bedrijf voor 1 euro te koop zet, is het overmorgen verkocht

  Factoren  De invloed op uw kansen
1 Hoeveel vergelijkbare bedrijven staan te koop?

Uit hoeveel vergelijkbare bedrijven kan de koper kiezen? U bent niet het enige bedrijf dat hij bekijkt en hoeveel haast heeft hij?

Hoe beter uw bedrijf aansluit bij zijn wensen hoe groter de kans.

2 Financiele omstandigheden

Is uw bedrijf extreem succesvol met volop (aantoonbare) groeikansen? Daar is veel vraag naar, dat vergroot uw kansen.

Is uw  bedrijf extreem succesvol bedrijf maar uitgegroeid? Zo'n bedrijf is vaak moeilijker te verkopen. Het is duur en toekomstig rendement kan bijna alleen maar slechter.

Dreigt een faillisement? Dan zijn velen geinteresseerd, maar die willen weinig of niets betalen. Vaak wachten ze eerst het failisement af. U bent dan te laat begonnen om een koper te vinden. Uw kansen worden iedere dag snel kleiner (en uw condities slechter).

3 Persoonlijke/medische omstandigheden

Zijn er medische omstandigheden? Kunt u zelf acuut niet meer werken in het bedrijf? Haast dwingt u minder kritisch te zijn over de overnamecondities. Hoe oneerlijk dat ook is voor u.

Kunt u medisch gezien nog 1 of 2 jaar werken? Begin dan zo snel mogelijk een koper te zoeken. Dan zijn uw kansen groter.

4 Uw motivatie (!)

Geen zin meer in uw bedrijf? Of heeft u een ander, beter bedrijf?Dan wordt u vaak minder kritisch over de overnamecondities.

U past misschien niet meer bij uw bedrijf. Maar voor een overnamekandidaat is uw bedrijf een mooie kans die hij goekoop kan overnemen. 

5 Wijze van financieren door de koper

Moet uw overnamekandidaat naar de bank (of externe financierder) voor de overnamesom? Dan duurt het langer en nemen uw kansen af. Want de financiering komt mogelijk niet rond.

Kunt u zelf meefinancieren en accepeert u een gespreide betaling? Dan zijn uw kansen groter (wel op de risico's letten).

6 Moet/wilt u blijven meewerken?

Heeft u specifieke kennis of relaties waardoor u een periode moet blijven meewerken? Dat kan lastig zijn. Want dan moet er ook een persoonlijke klik tussen u en de koper zijn. U zit nog een jaar aan elkaar vast.

7 Hoe kopieerbaar is uw bedrijf?

Kopers van kleine bedrijven overwegen bijna altijd wat het zou kosten om uw bedrijf niet te kopen maar te 'kopieren'. Ze kunnen ook een leeg pand huren, inrichten, voorraad kopen en aan de slag gaan.

Moeilijk te kopieren bedrijven maken een grotere kans op overname.

8 Kan het vastgoed gehuurd of gekocht worden

Bent u eigenaar van het vastgoed, moet dit meeverkocht worden? Of is huren een optie?

Of is het bedrijf verplaatsbaar? Dan blijft het vastgoed buiten beschouwing?

Hoe flexibeler u bent, hoe groter de kans dat het rondkomt.

Tenslotte is het natuurlijk de vraag: Hoeveel kopers zijn er voor een bedrijf zoals het uwe?

  • Er zijn veel verplaatsbare groeiende webshops te koop. Daar zijn ook veel kopers voor.
  • Er staan weinig schoenenwinkels in kleine dorpen te koop. Daar zijn minder kopers voor.

Toch hebben ze allebei maar 1 koper nodig!