Opschaalbare multi-webwinkel formule in consumentenelektronica accessoires (ook actief op Bol, Amazon)

Opschaalbare multi-webwinkel formule in consumentenelektronica accessoires (ook actief op Bol, Amazon)

Stabiele organisatie met 2.3 mln omzet, 10.000 bestellingen per maand en solide basis (geavanceerde ICT infrastructuur, in-house fulfilment) klaar voor (inter)nationale omzetgroei

Sorry, u kunt niet meer reageren Dit bedrijf is verkocht en/of niet meer beschikbaar

Sterke punten

Dit bedrijf heeft een uitstekende concurrentiepositie

Op de coreproducten scoort de onderneming hoog in de zoekmachines van Google en bol.com. Door een zeer goed assortiment concurreert de onderneming niet alleen met de hardlopers met lage marges. Het zorgvuldig samengestelde assortiment draagt sterk bij aan het rendement. Zowel in Nederland als België is er een hoog beoordeeld bol.com account met hoog gepositioneerde producten. Bij bol.com is de onderneming aangemerkt als top zakelijk verkoper. Dit biedt veel potentie bij het openen van nieuwe categorieën via bol.com.

Wij kunnen goed verkopen

Een conversie rond de 5%. Dit is met name te danken aan het uitstekende samengestelde assortiment en de kwaliteit van de service van bestellen tot levering en weer terug indien de klant dit wilt. Dit proces wordt telkens verbeterd op basis van externe en internet onderzoeken.

Dit bedrijf "draait" zonder ondernemer

Naast de 2 koppige directie die aanblijft zijn er op iedere afdeling (ICT, marketing, logistiek, klantenservice) zelfstandig opererende medewerkers.

Dit bedrijf is strak georganiseerd

Een webshop met 10.000 transacties per maand, inhouse logistiek met relatief lage marge moet zeer strak georganiseerd zijn. Dit vergt een slimme inzet van geavanceerde ICT systemen, waarmee veel processen geautomatiseerd zijn en/of zo ingericht zijn dat de uitvoerende processen efficiënt en foutloos uitgevoerd kunnen worden.

Dit bedrijf is qua investeringen "up-to-date"

Op alle vlakken is de onderneming blijven herinvesteren, met name in ICT (deels zelfgebouwd) en fulfilment.

Dit bedrijf is redelijk "onafhankelijk" van leveranciers

85% van de producten is eigen merk (geregistreerd in merkenregister) en worden ingekocht in Azië middels een agent ter plekke (niet op loonlijst).

Dit bedrijf maakt handig gebruik van technologie

Er is een eigen centraal ICT systeem ontwikkeld waar zowel de eigen winkels als verkoopplatformen op zijn aangesloten. Voor het inkoopproces wordt er gebruik gemaakt van een slim forecasting bestelsysteem. De fulfilment software (deels zelfgebouwd) en commerciële software zijn tevens erg geavanceerd. Er wordt nog wel weinig met klantdata gedaan.

Het is een financieel gezonde organisatie. Er zijn geen externe langlopende schulden en de organisatie heeft de afgelopen 5 jaar winst gedraaid.

Verbeterpunten

Marketing is onderbelicht bij dit bedrijf

Marketingactiviteiten (en budget) richten zich vooral op directe meetbare ROI/conversie zoals Google Ads of affiliate platformen. Er is ook veel organisch verkeer. De marketingafdeling kan wel verbeteren door het aantrekken van een kundige marketeer die acties kan opzetten via kanalen die nu nog niet gebruikt worden. Denk hier ook aan marketingactiviteiten die niet direct gerelateerd zijn aan SEA, maar zich meer richten op zichtbaarheid in de markt (bijvoorbeeld social media advertising, TV-reclame of aansluiten op meer advertentie/verkoopplatformen).