Er zijn verschillende rekenmodellen om de waarde van uw bedrijf te bepalen. Deze geven allemaal een andere uitkomst. Ook het moment van waardebepaling, betalingswijze en type koper hebben invloed. Sommige kopers willen alleen voor onderdelen van uw bedrijf betalen.

Kortom, er is dus niet één waarheid of bedrag. En dus genoeg stof voor discussie met de koper. 

Hoe bepaalt u een theoretische verkoopprijs?

Er zijn verschillende theoretische manieren om de waarde van uw bedrijf te bepalen. Kort samengevat:

Methode 1: achteruitkijken.

Bij deze manier kijkt men naar de resultaten uit het verleden. De winst, omzet van een aantal jaren terug (meestal 3 of 5 jaar terug) en de aanwezige inventaris . Deze methode werkt goed bij bedrijven die langer bestaan en stabiel zijn.

Methode 2: vooruitkijken

Bij deze manier kijkt met naar de 'toekomstige verdiensten'. Met aannames over de groeimogelijkheden. Deze methode is geschikt voor bedrijven die kort bestaan en met (aantoonbaar) veel groeipotentie. 

Een officiele waardebepaling is dus een vak apart. En een bron van discussie, overleg en aannames. Direct een kosteloze indicatie en handige tips over de waarde van uw bedrijf? Neem vrijblijvend en gratis contact op met een deskundig klankbord 085 - 303 1278

De praktijk is weerbarstig

Uw bedrijf kan theoretisch wel 100.000 euro waard zijn op papier. Als iemand maximaal 80.000 euro wil betalen is dat de waarde in de praktijk.  En als u helemaal geen koper kunt vinden, is uw bedrijf waardeloos. Hoe oneerlijk dat ook is voor u. 

De èchte vraag is: welke prijs wil (of kan) de koper betalen?

  • Wat zijn de koopmotieven van de koper?
  • Welke potentie in uw bedrijf vindt hij interessant en wil hij voor betalen?
  • Heeft u wel de meest geschikte koper?
  • Welke andere bedrijven kan de koper kopen i.p.v. uw bedrijf?
  • Wat zijn uw verkoopmotieven (heeft u haast of niet?)
  • Heeft u meerdere kopers? 

Dus staar u niet blind op die duurbetaalde waardebepaling. En laat deze samen met de koper uitvoeren door een onafhankelijk professional.

Persoonlijke in plaats van financiele overwegingen

Tenslotte spelen in de praktijk juist uw persoonlijke overwegingen een rol. Wilt u tijd besteden aan uw nieuwe succesvolle bedrijf? Dat verkoopt u uw oude bedrijf vaak onder de waarde. U wilt snel uw handen vrij hebben voor uw nieuwe bedrijf.

Zijn er persoonlijke omstandigheden in het spel? Medische factoren? Een ziek familie-lid? Emigratie naar de liefde van uw leven? Dan ben u vaak ook bereid uw bedrijf snel en ver onder de waarde te verkopen.