Onervarenheid en onwetendheid over bedrijfsovername veroorzaken bij de meeste ondernemers natuurlijke weerstand. Ze komen laat of niet in actie en stellen de noodzakelijke stappen lang uit.

Stiekem hopen ze dat het vanzelf gaat...Helaas is er wetenschappelijk bewijs dat jaarlijks 20.000 verkoopbare bedrijven hun deuren sluiten. Deze ondernemers kwamen te laat in actie en bleven uitstellen.

Overeenkomst tussen bedrijfsovername, roken, afvallen en te hard rijden

Door onwetendheid over hun eigen bedrijfsovername bedenken veel ondernemers de meest creatieve redenen om 'nog niets te hoeven doen'. Wat dat betreft lijkt bedrijfsovername op stoppen met roken, afvallen of te hard rijden. Iedereen weet dat het verstandig is vandaag nog in actie te komen. Toch verzint bijna iedereen zijn eigen redenen om zijn gedrag niet te hoeven veranderen. Met alle (voorspelbare) gevolgen van dien.

De 9 meest gebruikte 'argumenten' om vandaag niet uw bedrijf te koop te zetten

  1. Ik wil eerst weten hoe groot de kans is dat ik mijn bedrijf verkoop (uitstellen)
    Bereken het met deze formule
  2. Ik wil eerst weten hoe snel ik mijn bedrijf kan verkopen (uitstellen)
    Geeft dit antwoord?
  3. Ik heb al een koper (hoop)
    Hoe groot is de kans dat die afhaakt?
  4. Mijn bedrijf is niet verkoopbaar (ontkenning)
    Dat dachten deze 20.000 ondernemers ook
  5. Mijn bedrijf is te klein of te afhankelijk van mij (ontkenning)
    Het onderzoek lezen om te kijken of u gelijk heeft
  6. Ik ga mijn bedrijf eerst 'oppoetsen' voor een hogere verkoopprijs (uitstellen)
    Het onderzoek lezen: het levert niets meer op
  7. Ik moet eerst weten wat mijn bedrijf waard is (uitstelllen in combinatie met hoop)
    Waarom heeft een waardebepaling vooraf geen zin?
  8. Ik heb mijn jaarcijfers nog niet af/binnen (uitstelllen)
    Wanneer heeft u een koper gevonden? Van welk jaar heeft u dan cijfers nodig?
  9. Ik ga het eerst met mijn accountant of vrouw overleggen
    Verandert dat iets aan het goede en en slechte nieuws?