De vraag zou moeten luiden: kunt u uw bedrijf tegen acceptabele condities verkopen? Er zijn drie belangrijke factoren die bepalen of uw bedrijf verkoopbaar is

Want als u uw bedrijf morgen voor 1 euro te koop zet, raakt u het vast wel kwijt.

1. Verdient u nu geld met uw bedrijf?

Als u nu geld verdient met uw bedrijf is dat voor een ander ook interessant. Want dan kan een koper in principe zijn boterham verdienen met uw bedrijf. Natuurlijk kan een verliesgevend bedrijf ook verkoopbaar zijn. Maar dit vergt een specifiek type koper (met meer financiele middelen). En het aantal mensen dat daar in geïnteresseerd is, is lager. De koper moet namelijk direct alle zeilen en (veel) middelen bijzetten om snel winstgevend te worden. Anders gaat ie failliet.

Uitzonderingen hierop zijn bedrijven met een hoge aanvangsinvestering zoals software bedrijven, online bedrijven of andere bedrijven met hoge product-ontwikkelingskosten. Die zijn boekhoudkundig vaak verliesgevend in de eerste fase. Maar die hebben veel potentie in de toekomst.

2. Heeft uw bedrijf aantoonbare potentie?

Een koper koopt uw bedrijf niet om hetzelfde te doen als u. Hij heeft een droom, ambitie of doel en denkt dat hij meer van uw bedrijf kan maken dan u. Als die potentie aanwezig is, zijn uw kansen op verkoop groter. Hoe groter de kans dat de koper de potentie kan verzilveren, hoe groter de kans op verkoop. Stel: uw heeft een product voor de Duitse markt. En de koper heeft ervaring of een netwerk in Duitsland dan is die potentie relevant.

3. Is uw bedrijf te betalen/financieren?

Als bovengenoemde kandidaat uw bedrijf wil kopen, is de vraag of hij uw bedrijf kan kopen. Een lagere overnamesom kan vaak met eigen geld worden betaald (of men leent bij familie of netwerk). Maar voor hogere overnamesommen moet men vaak naar een bank of andere financier. Die kijken kritisch naar uw rendement en potentie. De risico’s in uw branche spelen daar ook bij mee (horeca is bijvoorbeeld niet makkelijk te financieren). Met de kans dat de financiering niet rondkomt